Vormgeving is een belangrijk onderdeel van het succes van HEMA. Met de jaarlijkse ontwerpwedstrijd wil HEMA een bijdrage leveren aan de praktijkvorming van studenten en vormgeving onder de aandacht brengen van een breed publiek. Met de publiciteit rond de wedstrijd staan de jonge ontwerpers meteen in de belangstelling van vakgenoten en publiek.

deelname
HEMA nodigt studenten product-, mode- en foodontwerp van de aangeschreven opleidingen in Nederland uit om zich in te schrijven. Het gaat om studenten van het HBO- en universitair onderwijs.

beloning
Naast het geldbedrag dat de winnaars ontvangen streeft HEMA ernaar één of meerdere ontwerpen in productie te nemen. Dit is natuurlijk de mooiste beloning voor de deelnemende studenten. In het verleden kregen al meer dan dertig ontwerpen een plaats in de winkel.
De opdracht ‘ontwerp een fluitketel’ uit 1989-1990 leidde ongetwijfeld tot het meest bekende product dat is voortgekomen uit de HEMA ontwerpwedstrijd. ‘Le Lapin’ van Nikolaï Carels (Gerrit Rietveld Academie Amsterdam) was het eerste ontwerp dat HEMA in productie neemt. Er volgden nog veel andere bekende ontwerpen, zoals de knuffel Moki (Toya Verberne – Design Academie Eindhoven), servies Tuit (Jurre Groenenboom – TU Delft) en taartplateau Tast toe (Annet Hennink – TU Delft ). Meer recent hebben we de HEMAnd (Yanti Slaats – Hogeschool van Amsterdam), de Decolleté portemonnee (Hiske Elferink – TU Delft), Ketelbinkie (Tim Braams – TU Delft) en de Blijzetkruk (Simone Post – Design Academy Eindhoven) in productie genomen.

historie
Begin jaren ’80 komen er vanuit het onderwijs signalen dat er behoefte is aan meer en betere praktijkvorming van studenten van de ontwerpopleidingen.
In dezelfde periode kiest HEMA voor een meer trendy uitstraling in vormgeving en verpakkingen. Dit samen resulteert in 1983-1984 in de eerste HEMA ontwerpwedstrijd. De wedstrijd verwerft dankzij de continuïteit en kwaliteit al snel een vaste positie en een goede naam bij onderwijsinstellingen en studenten. Ook de kans op het in productie nemen van een inzending stimuleert enorm. Door het grote succes wordt het vanaf 1990 een jaarlijks terugkerende wedstrijd. In 2015 organiseert HEMA de 28e editie van de HEMA ontwerpwedstrijd.